Effektiv gårdsförsäljning
Från bryggeri till kund - Ängöl har hittat rätt förpackning
En lösning som effektiviserar försäljningsflödet och höjer kundupplevelsen har skapat bättre förutsättningar för ökad försäljning.
Om Ängöl
Ett småskaligt bryggeri i Kalmar, grundat av Johan Håkansson – en passionerad hembryggare sedan 1993. Med rötterna i lokal tradition och ett starkt engagemang för svensk öl, har Ängöl vuxit fram som en stolt aktör på den svenska ölmarknaden. Bryggeriet är känt för sina klassiska ölstilar med moderna inslag, och har bland annat gjort sig kända för sin Jenny Nyström-serie med säsongsöl som Julbrygd och Midsommaröl.
Nya möjligheter
Den 1 juni 2025 trädde en ny lag i kraft som gör det möjligt för småskaliga bryggerier att sälja direkt till konsument. Varje kund får köpa upp till 3 liter per besök.
För Ängöl innebar detta en möjlighet att fortsätta stärka sitt varumärke och sin hantverksöl. Nu behövdes bara en förpackning som kunde optimera deras försäljning och exponera produkterna på ett snyggt sätt.

Lösningen
För Johan föll valet på T-Emballages dryckesförpackning 9-pack, med integrerat inrede. En förpackningslösning som är utformad och designad för att hjälpa bryggerier att optimera och effektivisera vid gårdsförsäljning av öl.
Läs mer om dryckesförpackningen här.
Resultatet
Den nya förpackningen har bidragit till effektiviserad försäljning och förbättrad kundupplevelse.
Fördelar:
• Snabbare försäljning med färdigpackade kit.
• Kortare köer vid direktförsäljning.
• Stärkt varumärkesprofil genom tryck på lådan.
• Snygg exponering med fönster som visar innehållet.
• Effektiv logistik tack vare integrerat inrede.
"Förpackningen gör att vi kan presentera vår öl på ett snyggt sätt,
samt optimera och effektivisera vår gårdsförsäljning."
– Johan Håkansson, Ängöl



