X
Min meny
Ändra dina uppgifter
Leveransadresser
Logga ut
Perspektiv på
Proaktiv produktutveckling

Innovation och mod som gynnar både oss och kunden

Att vara innovativ behöver inte handla om att skapa uppfinningar som förändrar världen. Oftare är det att se något i vardagen på ett nytt sätt, att våga ifrågasätta det invanda och att lägga tid på att förstå hur det kan göras bättre. På T-Emballage är det just den nyfikenheten, och modet att utmana som driver utvecklingen framåt.

Ett arbetssätt som skapar värde
För Robin Sjöbladh, senior sales, och Erik Stenberg, Packaging Engineer med ansvar för innovation, är proaktivitet en naturlig del av vardagen. De ser det som sin uppgift att följa utvecklingen i kundernas branscher och vara pålästa på kundernas verksamheter.
”Det handlar inte bara om att svara på vad kunden frågar efter, utan om att våga föreslå det de egentligen behöver”, säger Robin.

T-Emballage arbetar kontinuerligt med omvärldsanalys för att förstå hur lagstiftning, hållbarhetskrav och kunders förändrade behov påverkar marknaden. Drömmen är att kunna ligga steget före och presentera lösningar innan kunderna själva hinner formulera efterfrågan.
”Alla våra kunder har inte resurser att driva förändringsfrågor själva. Då kan vi vara den partner som hjälper dem att se vad som är på gång och hur de kan agera”, säger Erik.

Kunskap och erfarenheter från ett projekt tas vidare till andra kunder med liknande utmaningar. På så sätt blir varje insats ett led i ett större lärande, både internt och extern

”Det handlar inte bara om att svara på vad kunden frågar efter, utan om att våga föreslå det de egentligen behöver”

Robin Sjöbladh

Från regeländring till färdig låda
Ett tydligt exempel på det här arbetssättet är T-Emballages bryggerilåda. Idén föddes när Robin och Erik såg att de föreslagna reglerna för gårdsförsäljning av öl, max tre liter per kund, skulle skapa ett helt nytt behov hos småbryggerierna: en förpackning för nio flaskor eller burkar.
”Det fanns fyrpack och sexpack, men inget som motsvarade den nya kvoten. Då såg vi vår chans att skapa något som verkligen underlättar för bryggerierna”, berättar Erik.

Projektet startade utan något kunduppdrag. Istället satte de sig in i regelverket, kartlade branschens förutsättningar och började skissa på en lösning.
”Hantverksbryggerierna lägger ner sin själ i produkten. Då ska det också kännas värdefullt för kunden att bära hem den. Det känns inte rätt att stoppa burkarna i en plastpåse”, säger Robin.

T Emb PP4 Kollage

En teknisk utmaning och en principfråga
Att skapa en låda i ett enda stycke, med nio separata fack, blev en oväntat svår teknisk utmaning. Åtta fack gick att lösa snabbt, men nio visade sig betydligt mer komplicerat.
Vid ett tillfälle funderade de på att ge upp, men landade i ett gemensamt beslut: antingen hittar vi en lösning, eller så gör vi det inte alls.
”Om vi nöjde oss med åtta hade vi inte tillfört något nytt. Då hade vem som helst kunnat göra det. Det blev en principfråga”, säger Erik.
Till slut hittade de lösningen. Resultatet blev en unik produkt som både löser ett konkret behov och stärker kundens varumärke. När de visade lådan för sitt referensbryggeri blev reaktionen entusiastisk.
”Det var nog ett av de roligaste kundmötena jag haft. De kände direkt: det är precis en sådan här vi vill ha”, minns Robin.

”Alla våra kunder har inte resurser att driva förändringsfrågor själva. Då kan vi vara den partner som hjälper dem att se vad som är på gång och hur de kan agera”

Erik Stenberg

Innovation som kultur
För Robin och Erik är innovation både ett arbetssätt och en drivkraft. Men de betonar att det kräver struktur och uthållighet.

”Att syssla med innovation är ingenting som bara händer. Man måste sätta processer, rutiner och faktiskt avsätta tid för det”, säger Erik.
På T-Emballage finns idag ett innovationsforum där man gör precis det – prioriterar innovation genom att avsätta tid och resurser. Gruppen driver idéer vidare, fångar upp förslag och fungerar som motor i företagets innovationsarbete.
Samtidigt uppmuntras alla att vara nyfikna, att plocka upp idéer, ifrågasätta det invanda och dela med sig av sina observationer.
”Ibland handlar det om stora projekt, ibland om små förbättringar som gör skillnad för ergonomi, miljö eller effektivitet. Det viktiga är att vi fortsätter vara nyfikna”, säger Erik.


Ett gemensamt ansvar för att tänka nytt
Att utmana det som fungerar kräver både mod och stöd. Men för Robin och Erik är det just där utvecklingen börjar.

”Förändring är alltid lite jobbigt, men det är också där det händer saker. Innovation bygger på vilja, nyfikenhet och att man får utrymme att prova”, säger Erik.
Bryggerilådan blev ett konkret resultat av just det: modet att tänka nytt, drivet av övertygelsen om att nyfikenhet lönar sig – för både kunden och T-Emballage.