Vi utvecklas tillsammans genom nyfikenhet och kunskapsdelning
På T-Emballage finns en uttalad vilja att bygga en arbetsplats som tillåter medarbetare att aktivt ta del och bidra. För att nå dit behöver alla ha ett intresse av att lära sig mer. Så, hur väcker man nyfikenhet kring allt som sker i verksamheten, och kan ökad kunskap stärka känslan av tillhörighet och motivation?

På T-Emballage finns en uttalad vilja att bygga en arbetsplats som tillåter medarbetare att aktivt ta del och bidra. För att nå dit behöver alla ha ett intresse av att lära sig mer. Så, hur väcker man nyfikenhet kring allt som sker i verksamheten, och kan ökad kunskap stärka känslan av tillhörighet och motivation?
Sedan en tid tillbaka har man på T-Emballage arbetat med ett par initiativ som syftar till att sprida kunskapen internt. Det första handlar om hållbarhet. Tidigare låg hela ansvaret för hållbarhetsfrågor centraliserat. Nu har man istället börjat fördela utvalda delar till respektive funktion. Det betyder att alla i organisationen behöver ha en större förståelse för viktiga begrepp och de områden som påverkar respektive roll. Ansvar för att säkerställa rätt kunskap, övergripande hållbarhetsfrågor och strategisk utveckling ligger på varumärkesnivå.
Det andra exemplet är ett internt initiativ riktat till olika fokusområden – en serie kunskapssatsningar kring företagets produkter. Genom att lära tillsammans, av varandra, är förhoppningen att både förstärka kunskapen och kulturen.
Anders Selvander är marknadschef på T-Emballage. Han ser flera fördelar med att höja kunskapsnivån i alla delar av bolaget:
– Framtidens förpackningslösningar ställer höga krav på kunnande och kreativitet, vilket i sig byggs genom djup kunskap. Att uppgradera synen på aktivt lärande är därför en naturlig del i den utvecklingsresa som T-Emballage gjort de senaste åren. Jag tror även att ständiga möjligheter till lärande och utveckling naturligt skapar en spännande och dynamisk arbetskultur som många attraheras av.
Vi besöker T-Emballage i samband med att det första fokusområdet avslutats. Under två månader har alla gemensamt fått sätta sig in i en viktig produktgrupp – sträckfilm. Ännu har inte all ny kunskap hunnit tas i bruk, men vi kan ändå få en första inblick i hur projektet upplevts internt. Två medarbetare, Tove och Erik, delar med sig av sina perspektiv.

"Lyfta blicken" som strategi
Erik Stenberg är Packaging Engineer med ansvar för innovation. Han är konstruktör, designer och problemlösare – och van vid att samarbeta över gränser:
– I min roll behöver jag vara bred. Det handlar om att förstå hållfasthet, miljökrav, mekanik, logistik och kundupplevelsen. Det är mycket att sätta sig in i – och det finns också mycket att dela med sig av.
Han menar att det verkliga lärandet ofta sker i mötet mellan funktioner:
– Bara att lyfta blicken lite, prata med någon i en annan funktion, kan öppna upp för samarbeten och nya lösningar. Fokusområdet Sträckfilm har underlättat den typen av samarbeten.
Tove Magnusson är Supply Chain Planner:
– Jag jobbar tätt med både kund och leverantör. Det ger en bred bild av vad som krävs i båda ändar. Och det gör att man lär sig massor längs vägen, särskilt om man är lite nyfiken och vill veta mer, berättar Tove.
Både Tove och Erik upplever att T-Emballage värderar kunskap högt. Många har jobbat länge i bolaget och kan mycket, då är det lätt att kunskapen samlas där. Men det finns en tydlig vilja att sprida den till alla. De har båda kommit in på senare år och haft formulerat i sina mål att de ska "tanka av" äldre kollegor för att växa i sina roller.
Dörröppnare till ny kunskap
– Det är väldigt olika hur mycket produktkunskap man behöver i organisationen, beroende på vilken roll man har. Målet har varit att alla ska veta tillräckligt för att kunna dra en enklare förklaring, en liten säljpitch, när vi går i mål med en produktgrupp. Det tror jag att vi har uppnått, säger Tove.
Under projekttiden har utbildningar hållits, informations- och säljmaterial tagits fram, och säljteamet har jobbat med kampanjer. En intern kunskapsbank har också börjat byggas upp.
– Det här är också ett sätt att skapa gemenskap. Alla blir delaktiga, och man har fått samarbeta med andra än dem man vanligtvis arbetar med, säger Erik.
Nyfikenhet smittar
Hur får man med sig alla i en sådan här satsning?
– Det är en mindset-fråga, säger Tove. Vissa tycker det är jätteroligt. Andra tänker att de inte har tid. Då blir det viktigt att skapa tydliga sammanhang där det blir naturligt att ta till sig ny kunskap.
– Och att skapa aktiviteter runt lärandet, det tror jag är viktigt också, för dem som inte gillar att grotta ner sig på egen hand, lägger Erik till. Jag älskar att nörda ner mig, men där är vi ju olika. Förhoppningsvis kan vi smitta av oss på varandra när vi samarbetar.
– Det är alltid inspirerande att lära sig av någon som brinner för det den gör. Det här är ju en chans för alla att få lära sig av dem som verkligen kan allt om till exempel sträckfilm, säger Tove.

Fler fokusområden framåt
Erfarenheterna från det första fokusområdet tar man med sig in i det fortsatta arbetet. Fler produktgrupper ska gås igenom, och på sikt skulle man också kunna ha ett annat slags fokus, beroende på var man ser behov eller möjligheter. Det viktiga är att arbeta fokuserat tillsammans – och lära tillsammans.
Genom att fortsätta vara nyfikna och öppna för nya perspektiv byggs inte bara kunskapen – det är också ett viktigt sätt att stärka den kultur som gör T-Emballage till en spännande och utvecklande arbetsplats.
” Möjligheter till lärande och utveckling skapar en dynamisk arbetskultur ”
Anders Selvander, Marknadschef T-Emballage